неділя, 5 липня 2015 р.

урок 3(10 клас)

Урок  №3
Тема. Загальна характеристика держави та державної влади
Мета:  ознайомити з поняттям «державний лад» (форма держави) та її складовими, формувати вміння учнів визначати форму держави; виховувати повагу до демократичного устрою держави.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: малюнки, таблиці, підручник, карта.
                                      Хід уроку
І. Організація та актуалізація знань учнів
       Завдання
1. Наведіть приклади виконання державою своїх функцій.
2. Спробуйте класифікувати функції держави.
3. Назвіть ознаки держави та поясніть, чому деякі з них віднесено до факультативних.
4. Складіть схему «Види функцій держави»..
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання
Як, на вашу думку, чи є в різних держав спільні та подібні озна­ки? Наведіть відповідні приклади.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Форма держави
Робота зі схемою
Вчитель пояснює складові поняття «Форма держави» за допомогою схеми.Форма правління
Бесіда з використанням схеми (с. 20 в підручнику) та з опорою на знання,
здобуті під час вивчення курсів історії.
1. Пригадайте, як управляли державою в Давній Греції та Давньому Римі.
2. Що означає поняття «республіка»?
3. Що таке монархія?
4. Коли та як на зміну абсолютним монархіям у Великобританії та Франції прийшли обмежені монархії?
5. Чим обмежена монархія відрізняється від абсолютної?
Пояснення вчителя
Типи монархій (деспотична, теократична, дуалістична, парламентарна),республік (парламентська, президентська, мішана) та основні ознаки кожної з них Форма державного (територіального) устрою
Розповідь вчителя з використанням схеми
Розповідь вчителя з використанням схеми (с. 20 в підручнику) — поняття«унітарна держава», «федерація», «конфедерація».
Унітарна (проста) держава — форма державного устрою, за якої адміністративно-територіальні одиниці держави не мають ознак державного суверенітету.
Основні ознаки унітарної держави:
• жодна складова унітарної держави не має ознак суверенітету;
• в державі існує єдина система державних, зокрема судових та правоохоронних органів;
• єдина конституція та система законодавства, які діють на всій території держави;
• єдине громадянство, не існує громадянства окремих територіальних одиниць; • суб’єктом міжнародного права є лише держава загалом, тобто в міжнародних відносинах може брати участь лише держава.
Федерація (від латинського foederatio — союз, об’єднання) — це складна держава, яка являє собою союз ряду державних утворень, що мають певну політичну самостійність.
Конфедерація — різновид складної держави, що являє собою тимчасовий союз суверенних держав, які об’єдналися для досягнення спільної мети у певній сфері.
Імперія (від латинського imperium — влада, панування) — форма складної держави, в якій частина території приєднана та/або утримується в складі держави насильницьким шляхом.
Форма політичного (державного) режиму
Розповідь вчителя з використанням схеми
Розповідь вчителя з використанням схеми «Види державно-політичних режимів». «Мозковий штурм»
Які ознаки, на вашу думку, характерні для демократичного правління?
ІV. Фізична хвилинка.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Опрацювати поняття, вивчені на уроці (форма держави, монархія, рес-
публіка, імперія, федерація, конфедерація, унітарна держава, демократія).
2. Розв’язання задач з визначення форми держави.
Визначте, який вид влади має місце в пропонованих випадках:
1.     Директор фабрики видав наказ про звільнення слюсаря з роботи.
2.     Мати заборонила синові грати у футбол до повного видужання від застуди.
3.     Лідер мусульман-шиїтів закликав своїх прибічників до стри­маності.
4.     Міністерство освіти видало наказ про проведення зовнішнього незалежного тестування.
5.     Лідер однієї з партій закликав своїх прихильників вийти на мі­тинг до Верховної Ради України.

VІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника.

У засобах масової інформації знайти повідомлення про при­йняття нових законів, указів тощо. Знайти або пригадати при­клади використання влади різних видів.

Немає коментарів:

Дописати коментар