Тема
уроку: Чому
Конституція є основним Законом України
Мета уроку: на
основі раніше набутих знань про закон, розкрити особливості Конституції
як основного Закону України ; розвивати навички самостійної роботи із
Законами, сприяти розвитку критичного та аналітичного мислення учнів, уміння
систематизувати правознавчу інформацію; виховувати учнів на принципах поваги до
державних законів в цілому і до Конституції зокрема.
Тип уроку:
комбінований урок
Форма уроку: урок -
дослідження
Обладнання:
підручник з правознавства, посібники, текст Конституції України, робочі зошити
Основні поняття:
Конституція; устрій, демократична,
соціальна, правова держава
Очікувані результати:
По
завершенні уроку учні
повинні:
ЗНАТИ:
·
що таке
Конституція
·
якою є процедура її прийняття
·
як Конституція врегульовує життя
громадян
УМІТИ:
УМІТИ:
·
характеризувати Конституцію України як основний закон держави
·
розтлумачувати зміст її окремих положень
·
формулювати власні висновки про значення
Конституції України для життя громадян та України, для себе особисто
·
висловлювати судження та обґрунтовувати
значення Конституції
РОЗУМІТИ:
·
найвищу юридичну силу Конституції,
підпорядкованість їй всіх законів та підзаконних актів, що діють в державі
·
тільки Конституція України здатна
утвердити і зміцнити демократичну, соціальну, правову державу
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні по черзі
знайомлять клас з інформацією із газет про підзаконні акти, пояснюють, хто їх
приймав, чого і кого вони стосуються. Крім того, дають вичерпну відповідь, що
таке закон, підзаконний акт.
Сильні учні
зачитують написані вдома есе про роль законів і підзаконних актів у житті
людини, громадянина, чим демонструють свідоме розуміння закону і підзаконного
акту.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
Запитання та
завдання учням:
1. Яку роль
відіграє право в житті людей?
2. Які ви знаєте
норми права відносно встановлення обов’язку для громадян, що записані у
Конституції України?
3. А в яких
статтях Основного Закону є норми заборони? Що вони означають?
4. Назвіть
кілька правових ситуацій, що врегульовуються правовими нормами різних галузей
права?
5. Яке місце
серед галузей права України займає Конституційне право?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ЦІЛЕЙ ТА
ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Слід звернути
увагу учнів на те, що в кожній демократичній, правовій державі безліч законів,
але основний з них – це Конституція, яку називають стабільним законом, тобто
таким, який нелегко змінити.
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА
УСВІДОМЛЕНЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Питання для обговорення ( план ):
1. Що таке
Конституція і чому її називають основним законом?
2. Яким є зміст
Конституції України?
3. Як
Конституція врегульовує життя громадян України?
Учитель:
Прочитайте текст
преамбули конституції України
і давайте обговоримо в загальному колі, у чому була необхідність її прийняття, що можна дізнатись
про нашу країну з цього фрагменту?
Слово
«конституція» у сучасну мову прийшло з латинської, воно буквально
перекладається як «устрій, установлення, утвердження». У Стародавньому Римі
конституціями називали окремі документи, що їх видавали імператори. Сучасне
розуміння слова «конституція» закорінене в історичних змінах в Європі ХVІІ – ХVІІІ ст.. Уже на початку ХХ століття воно означало
основний закон держави. Першими писаними конституціями вважають Конституцію
США, Франції та Польщі ХVІІІ ст.. До них можна віднести і Конституцію
Пилипа Орлика.
Конституція – це
теж закон, але вона посідає особливе місце серед усіх законів держави.
Конституція закріплює основні права, свободи та обов’язки громадян, основи
державного ладу, основи будови держави, визначає, як утворюються та діють
органи влади. Тому Конституцію називають основним законом. Це фундамент
для всіх законів у державі. На ґрунті кожної норми, записаної в Конституції,
створюються відповідні закони та підзаконні документи, а це означає, що всі
закони та підзаконні документи мають відповідати положенням Конституції. На її
основі створюються цивільне, адміністративне, кримінальне законодавство.
Конституція як
закон має найвищу юридичну силу. Це означає, що жодне положення будь – якого
закону не може суперечити їй. В Україні, як і в багатьох демократичних
державах, є Конституційний Суд, який може визнати закон чи певні його положення
неконституційними у разі їх невідповідності Конституції України
-
Діти, а що ви знаєте про Конституції,
які існували в Україні?
-
Коли було прийнято чинну Конституцію? Що
ви знаєте про процес її підготування і прийняття?
Робота в парах :
-
подивіться на зміст Конституції України
і скажіть, з яких частин вона складається. Повідомте класу, як ви розумієте
терміни «преамбула», «загальні засади», «прикінцеві положення», «перехідні
положення»?
-
сформулюйте та запишіть власний висновок
про значення Конституції України для життя громадян та України , для себе
особисто.
А тепер давайте
об’єднаємось у групи для дослідження
основних положень Конституції.
Робота в групах:
-
І група – досліджує статті 1 – 10
-
ІІ група – досліджує статті 21 – 30
-
ІІІ група – досліджує статті 50 – 66
-
І група – досліджує статті 75 – 91.
Обміняємось
своїми знаннями з усіма учнями. Дайте групові відповіді на запитання:
-
Які основні розділи містить Конституція
України, яким є їх загальний зміст?
-
Який розділ визнає людину найвищою
соціальною цінністю?
-
Чи можна вважати ( згідно Конституції )
Україну демократичною, соціальною, правовою державою? Відповідь аргументуйте.
-
Як ви розумієте суть народного
суверенітету? Що таке Верховна Рада України та які її повноваження?
В ході
колективного обговорення учні приходять до висновку, що Конституція України
встановлює суспільний і державний устрій держави, врегульовує життя держави і
кожного окремого громадянина, проголошує принципи, на яких будуються як
відносини між державними органами, так і відносини між державою і громадянами,
що визначають їхній правовий статус.
Робота
в парах:
-
Згадайте кілька розділів Конституції
України, які вам вдалося запам’ятати.
-
Перегляньте зміст одного з них і на
цьому прикладі поясніть, як Конституція врегульовує життя громадян України.
-
Порівняйте ваші думки з текстом пункту 3
підручника.
-
Чи збіглися ваші передбачення?
-
Що означає демократична, соціальна,
правова держава?
-
Чому розділи Конституції розташовані
саме в такій послідовності?
-
Як структура Конституції підтверджує, що наша
держава обрала демократичний шлях розвитку?
VІ.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
-
Що
таке Конституція?
-
Що розуміють під державним устроєм?
-
Чому Конституцію називають основним
законом?
-
Як Конституція врегульовує життя
громадян?
VІІ. ПІДБИТТЯ
ПІДСУМКІВ УРОКУ
За допомогою уявного мікрофона учні дають
словесну оцінку результатам своїх досліджень, відзначаючи сильні та слабкі
аспекти своєї роботи
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Опрацювати тему 5 підручника та розділ V, VI Конституції
України
-
Оберіть один із розділів Конституції
України. Перегляньте вміщені в ньому статті. Зобразіть на окремому аркуші
невеличким малюнком ( піктограмою ), не використовуючи слів та цифр, назву
обраного вами розділу. Підготуйтеся презентувати
свій малюнок у класі на наступному уроці.

Немає коментарів:
Дописати коментар