субота, 13 червня 2015 р.

3 урок(9 клас)

                                      
3.Тема  уроку:  Яку роль відіграє право в житті людей

Мета уроку: розкрити поняття права і правової норми, пояснити, що таке галузь права і назвати основні галузі права; вчити учнів характеризувати правові норми, правові відносини і наводити приклади правових ситуацій та висловлювати судження щодо важливості ролі права в житті людей.
Тип уроку: урок подачі нових знань, набуття практичних умінь і навичок
Форма  уроку: урок - бесіда
Обладнання: підручник з правознавства, посібники,  Конституція України, робочі зошити
Очікувані результати:
                             По завершенні  уроку  учні  повинні:
                              ЗНАТИ:
·        Що таке право і правова норма
·        Що називається галуззю права та які є галузі права України
·        Які суспільні відносини називаються правовими
·        Які відносини називаються правовідносинами
·        Що таке юридичний факт

                               УМІТИ:
·        Розтлумачувати поняття право
·        Наводити приклади правових норм та розрізняти їх види
·        Висловлювати власну оцінку ролі права в житті людей

                             РОЗУМІТИ:
·        Значимість права і правових відносин в житті суспільства
                                                              ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
1.     Що таке правила та як вони виникають?
2.     Які правила існують в суспільстві?
3.     Які роль відіграють правила в житті суспільства?
4.     Навести приклади різноманітних правил та сфер суспільного життя, де вони діють.

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ЦІЛЕЙ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Учитель. На двох попередніх уроках ми з вами ознайомились з метою ,завданнями, особливостями курсу «Правознавство. Практичний курс», пояснили, що таке правила і як вони виникають, побачили, які правила існують в суспільстві та в чому їх призначення. А сьогодні ми з вами будемо говорити про роль права в житті людей.
Пригадайте найдавніші юридичні  пам’ятки світової цивілізації. У чому їх історичне значення? (Закони царя Х…., С… правда, Руська правда тощо) отже, проаналізувавши ці найдавніші юридичні пам’ятки, ви зрозуміли, що всі вони встановлювалися державою, нею регулювались. Охоронялись і мали загальнообов’язковий характер.
Тому попробуйте на основі знань з історії та матеріалу попереднього уроку дати визначення права. Діти приходять до висновку, що «право – це система загальнообов’язкових правил поведінки, що встановлює й охороняє держава для регулювання відносин у суспільстві». Це визначення учні записують у робочі зошити.
А тепер давайте, підсумувавши поняття права, підкреслимо і запишемо в зошити основні ознаки права:
- формальна визначеність (норми права зафіксовано у спеціальних письмових документах, що приймаються державними органами в особливому порядку)
- рівність ((норми права визначаються на спільних, єдиних для всіх засадах)
- загальновизнаність і сприйнятливість суспільством
- універсальність (здатність права регулювати різні за природою відносини між людьми)
- загальнообов’язковість (норм права мають дотримувати всі члени суспільства)
- державне забезпечення (дотримання норм права всіма членами суспільства забезпечується державою, її апаратом примусу – армією, міліцією, прокуратурою, судами тощо)
Вчитель пропонує учням, знаючи визначення права, дати тлумачення норми права. В ході колективного обговорення, приходять до висновку, що « нора права – це правило поведінки загального характеру, прийняте органом держави, яке має загальнообов’язкову силу й передбачає відповідальність перед державою у разі його порушення» .
Вчитель організовує роботу над Конституцією України ( учні працюють в парах над відповідними статтями) і в ході подальшого обговорення приходять до висновку, що норми права поділяють на такі групи: 



                                                      Норми права

Встановлюють обов’язок                    надають права                                                         правові норми-заборони

Схему вчитель записує на дошці, а учні переписують в робочі зошити.
Учитель пропонує учням схематично зобразити в зошитах дерево і пояснити, що являють собою з правової точки зору коріння, стовбур, гілки та листя.   
В ході обговорення в загальному колі робиться висновок, що «коріння» права – це звичаї, традиції, релігійні та моральні норми, стовбур – саме право, «листя» - це конкретні загальнообов’язкові правила поведінки, а «гілки» дерева права – це групи правових норм, які врегульовують відносини між людьми у певній сфері життя (на роботі, спадкування, укладання договору оренди, вчинення злочину тощо)
Діти розглядають схему з підручника на стор17 і приходять до висновку, що є такі основні галузі права України: Конституційне, цивільне, спадкове, житлове, земельне , сімейне, трудове, адміністративне, кримінальне.
Працюючи в парах, , учні повинні визначити, до якої галузі права належать зазначені правові норми (згідно завдання 4 на стор17 з підручника)
Учитель. Постарайтесь проаналізувати свій або когось із членів сім'ї і сказати, в які суспільні відносини ви вступали. Після того, як учні приведуть свої приклади, вчитель пропонує проаналізувати окремі правові ситуації по схемі:
- Що відбулося? Хто є учасниками ситуації? Які факти є важливими, а які - другорядними?
- У чому полягає конфлікт? Яке питання необхідно вирішити для розв’язання ситуацій? Якими нормами закону регулюється дана ситуація?
- Хто має вирішувати ситуацію? Яким може бути рішення щодо цієї ситуації? Чому ви так думаєте? Якими можуть бути його наслідки? Які ще способи розв’язання ситуації ви можете запропонувати її учасникам?
Після цього обговорення діти приходять до висновку, що кожного дня людина вступає в такі суспільні відносини, які врегульовані нормами права і учасники яких наділені певними правами та обов’язками. Учитель наголошує, що такі відносини називаються правовідносинами.
Учитель наголошує, правовідносини породжуються  лише конкретними життєвими обставинами, які мають юридичне значення і називаються юридичними фактами.
Вчитель пропонує попрацювати в четвірках над завданням 5, що на стор19 і після цього самостійно зробити висновок, які з юридичних фактів є діями а які подіями? Які дії правомірні, а які протиправні?
Так діти приходять до розуміння того, що події – це юридично значимі факти, які виникають поза волею людини, а дії – це результат вольової поведінки людей.
Приводячи окремі юридичні факти (ненадання еменесниками допомоги людям під час пожежі, виїзд водія на трасу автомобілем з несправним гальмом, ненадання лікарем допомоги людям, що постраждали під час аварії тощо), вчитель наголошує, що юридичним фактом може бути не тільки дія, але й бездіяльність.
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Що нового ви дізналися на уроці? Як ви зрозуміли поняття «право» та «правова норма»?
2. Зробіть власний висновок про роль правовідносин у житті людини і суспільства.
3. Що називається галуззю права? Які основні галузі права ви знаєте?
4. Як отримані на уроці знання ви зможете використати у подальшому житті?
5. Наведіть власні приклали юридичних факторів, щоб це були дії (бездіяльність) та події. Серед наведених дій назвіть правомірні та протиправні.
VІІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-         Опрацювати тему 3 на стор17-19
-         Відберіть та запишіть перелік із кількох правових ситуацій, що врегульовуються правовими нормами різних галузей права. Позначте, які це галузі ( по схемі: ситуація – галузь права).




Немає коментарів:

Дописати коментар